Businessplan opstellen

Een businessplan is een uitwerking van het plan voor het starten van een nieuwe of het overnemen van een bestaande onderneming.  Ook voor gevestigde ondernemers is het steeds gebruikelijker om een ondernemingsplan te maken en bij te houden.

Wij helpen bedrijven met het invullen van de verschillende onderdelen van hun businessplan, zoals:

  1. Doelstelling
    Wat is het concept in één zin?
    Wat beoogt het te bereiken?
  2. Probleem
    Wie is de klant en waar zit zijn of haar pijn?
    Hoe gaat de klant daar nu mee om?
  3. Oplossing
    Welke waardepropositie biedt dit concept de klant (in relatie tot het probleem)?
    Beschrijf cases waarin en hoe het werkt?
  4. Waarom nu?
    Beschrijf de historische ontwikkeling van de categorie waar dit concept toe behoort
    Wat zijn de recente trends die deze (nieuwe) oplossing mogelijk maken?
  5. Marktomvang
    Beschrijf de klant waar het concept zich op richt
    Beschrijf waar je hem/haar kunt vinden
    Bepaal de omvang van de doelgroep en wat zij nu besteden aan deze categorie
  6. Concurrentie
    Maak een lijst van concurrenten
    Beschrijf concurrentieel voordeel van dit concept
  7. Product
    Beschrijf het product/dienst (vorm, functionaliteit, eigenschappen)
    Beschrijf het ontwikkeltraject (wat is ervoor nodig om het te maken)
  8. Business Model
    Waar komt de opbrengst vandaan?
    Wat wordt de prijs?
    Hoe groot is gemiddelde klant, en voor hoe lang (life-time-value)?
    Verkoopaanpak?
    Distributie?
    Klantenlijst en/of pijplijn?
  9. Team
    Wie gaan het opzetten/ontwikkelen/maken?
    Wie gaan het beheren/onderhouden?
    Wie gaan het verkopen?
    Wie doet relatiebeheer?
    Wie doet projectleiding, is eindverantwoordelijk?
  10. Financieel
    P&L voor eerste 2 jaar?
    Opbrengsten?
    Directe kosten?
    Indirecte kosten?
    Bijdrage?

HOME